Fraktpriser
(exkl. moms)

Postpaket.
Max. 20 kg   0,80 meter
295 kronor 

Hantverksställning
och Halvpall.
Max. 150 kg   2 meter
595 kronor

Rullställning
Uplift5 och Helpall.
Max. 900 kg   2,5 meter
995 kronor

Fasadställningspaket
Max. 1200 kg   3,6 meter
1950 kronor

Större ställningspaket
182 m² och större
Fr.o.m. 2450 kronor

Se aktuellt fraktpris under respektive artikel.

Köpvillkor | Ställning Karlskoga AB

Bekräftelse
Genom att du som kund gör ett köp hos oss så godkänns våra köpvillkor (läs nedan). Ett bindande avtal uppstår då mellan Ställning Karlskoga AB och kund som står som betalningsansvarig i orderbekräftelsen. Vi ingår inget avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande. Vid varje mottagen order så skickas automatiskt en orderbekräftelse per e-post med information om beställningen. Ställning.se reserverar sig för löpande förändringar i köpvillkoren.

Beställning
Vi välkomnar privatpersoner, företag, föreningar samt den offentliga sektorn. Du kan lägga din beställning direkt i internetbutiken, via telefon samt via e-post. Vi rekommenderar alltid att du efter beställd order kontrollerar att alla uppgifter stämmer. Om något ej stämmer i orderbekräftelsen så kontakta oss så kan vi redigera detta utan kostnad. Varje produkt åtföljs av den bruksanvisning som kund behöver för användning utav produkten. Detta sker antingen i fysisk eller digital form. Var noga med att Ni angivit rätt e-post då vi skickar ut köpvillkor vid varje beställning. Vi polisanmäler alltid alla bedrägeriförsök samt falska beställningar.

Priser och orderbelopp
När du först äntrar butiken har du möjlighet att välja om du är privatperson eller företag. Detta reglerar sedan huruvida du ser våra priser inklusive eller exklusive moms. Det finns alltid möjlighet att ändra detta genom att klicka i ”priser inklusive / exklusive moms”, du hittar denna funktion till uppe till höger i butiken under sökrutan eller i menyn om du använder en mobil enhet. Alla produktpriser anges exklusive frakt och avgifter. Vid slutbeställning i kassan ser du alltid tydligt alla avgifter och skatter. Moms betalas alltid av kund. Företagskunder i övriga länder har möjlighet att handla momsfritt vid uppvisande av giltigt VAT-nummer.

Betalning
Du har endast möjlighet att betala i Svenska Kronor SEK. Moms om 25 % tillkommer på alla beställningar förutom till företagskunder utanför Sverige med giltigt VAT-nummer. Du kan betala mot faktura, delbetala, betala via internetbank samt kortbetalning. Vi kan även erbjuda leasing genom Wasa Kredit. Läs mer om de olika alternativen nedan.

Klarna Checkout
För privatpersoner erbjuder vi Klarna Checkout. I denna betallösning kan du välja att betala via faktura, direktbetalning eller med kort. Dessutom får alla kunder tillgång till Mitt Klarna. Där kan Ni se alla Era fakturor, välja att delbetala dem och hämta hem dem i pdf-format. Ni kan till och med förlänga betaltiden på dem. Det är väldigt enkelt och användarvänligt. Vid utebliven betalning på fakturor debiteras 60 kr påminnelseavgift samt 24 % dröjsmålsränta. Vid fortsatt utebliven betalning efter påminnelse så utgår en inkassoavgift på 180 kr.

Klarna konto - delbetalning (tillgängligt i Klarna Checkout)
Ibland är det bra att kunna betala i sin egen takt. Därför kan du som väljer delbetalningsalternativet Klarna konto själv välja hur mycket du betalar varje månad. Har du handlat i flera olika butiker med Klarna konto samlas dina köp på en och samma faktura. När ditt köp har godkänts kan vi skicka varorna direkt. Du kommer inom några dagar även få hem ett kontoavtal. En första faktura kommer sen att skickas till dig. Den betalar du i slutet av nästkommande månad. (Ex. handla i januari, betala i slutet av februari.) Dina kommande fakturor betalar du istället i slutet av varje månad. Skulle du vilja betala hela beloppet på en gång går det alldeles utmärkt. Då avslutas automatiskt ditt konto hos Klarna. För mer information besök www.klarna.se. Vid utebliven betalning på fakturor debiteras 60 kr påminnelseavgift samt 24 % dröjsmålsränta. Vid fortsatt utebliven betalning efter påminnelse så utgår en inkassoavgift på 180 kr.

Klarna faktura
För företagskunder finns möjligheten att betala mot Klarna faktura. Kredittiden som gäller är 14 dagar. Möjlighet finns att teckna separat avtal för längre kredittid. Vi tar ut 20 kr exkl. moms i fakturaavgift när du väljer Klarna faktura. Sedvanlig kreditprövning på alla nya kunder. Er order måste gå till Er bokförda adress. Företag med box-adresser har möjlighet att ange separat leveransadress. Läs mer under "Faktura Special Företag". Vi förbehåller oss rätten att när som helst neka kund betalning mot faktura även om kreditprövningen genomgår alla standardkrav. Vid utebliven betalning på fakturor debiteras 60 kr påminnelseavgift samt 24 % dröjsmålsränta. Vid fortsatt utebliven betalning efter påminnelse så utgår en inkassoavgift på 180 kr. För mer information besök www.klarna.se.

Betalning via internetbank
Vi erbjuder säker direktbetalning via PayEx. Vid betalningen slussas du automatiskt till din Internetbank där du loggar in på vanligt sätt. Pengarna dras direkt från ditt bankkonto i samband med att du godkänner transaktionen. Därefter kommer du tillbaka till stegproffsen.se där du slutför din beställning. De banker som stödjer detta betalsätt är just nu Handelsbanken, Swedbank, Nordea och SEB. 

Kortbetalning
Du kan betala direkt hos oss med ditt Visa eller Mastercard kort. När du betalar hos oss ska du känna dig etthundra procent säker. Därför använder vi PayEx Betalningslösningar som är PCI-certifierade av Visa och MasterCard. Certifieringen uppnås genom mycket höga krav på system- och nätverkssäkerhet, kontinuerlig övervakning och en mycket sträng säkerhetspolicy. Certifikatet gäller för 12 månader och måste förnyas årligen. Av säkerhetsskäl lagras inte känslig betalningsinformation som exempelvis kortnummer hos butiken. All information som läggs in krypteras istället på betalningssidorna hos PayEx som är säkrade med SSL-certifikat. 

PayEx fokuserar på säkerhet för att skydda butiker och dess kunder, samt för att det ska vara lika säkert att handla på nätet som i fysiska butiker.

Faktura Special Företag
Har ditt företag en annan leveransadress än postadress behöver Ni välja detta alternativet. Det kan röra sig om en boxadress eller varor som behövs levereras till ett projekt på annan ort. Kreditupplysningen på dessa ordrar är striktare och vi förbehåller oss rätten att när som helst neka kund som angett annan leveransadress än till företagets registrerade. Ska Ni skicka Era varor till annan leveransadress ser vi därför helst att Ni i största möjliga mån betalar Era produkter i förskott genom kort- eller direktbetalning. Observera att vi kan komma att be om personnummer på beställaren om Ni väljer detta alternativet. Kredittiden är 30 dagar eller enligt överenskommelse. Vid utebliven betalning debiteras 60 kr påminnelseavgift samt 24 % dröjsmålsränta. Vid fortsatt utebliven betalning efter påminnelse så utgår en inkassoavgift på 180 kr.

Leveranssätt
Vi har möjlighet att leverera till hela Europa efter begäran. Vid leverans utanför Sverige gäller konsumenträtt i det landet du som kund befinner dig i. Kontakta kundtjänst om du vill leverera varor utanför Sverige. Vi levererar inom Sverige på 1-4 arbetsdagar.

Vi skickar alla våra leveranser med DHL. Din beställning levereras som regel alltid ”olossat köparen”, vilket betyder att mottagaren svarar för att godset går att lossa från lastbilen eller släpet med truck eller liknande om så krävs. Ofta överstiger de längsta detaljerna i våra sändningar 2,5 meter, vilket leder till att lastbilarnas bakgavellyft inte kan nyttjas.

Observera att mindre paket kan landa på utlämningsställe och blir då kvar max 14 dagar innan det skickas tillbaka. Om din beställning ej hämtas ut eller mottages vid leverans (flera försök görs) debiteras kund för aktuell fraktkostnad och retur. Leverans kan ske när som helst på dagen men speditören kontaktar Er vanligtvis innan utkörning för att se till att någon är på plats. Därför är det viktigt att Ni uppger ett telefonnummer som Ni kan bli kontaktad på dagtid.

Vi använder oss utav 5 olika fraktklasser. Fraktklass Fri, 4, 3, 2, och 1. Läs mer om de olika avgifterna under "Fraktsätt" i toppraden. 

Leveranstid
Vi levererar din beställning normalt inom 1-4 arbetsdagar från det att din order mottagits. Under långhelger kan leveransen ta något längre tid. Om vi inte kan leverera inom avtalad tid ska konsumenten utan onödigt dröjsmål informeras om anledningen till förseningen och upplysas om en ny leveranstidpunkt, om det är möjligt. Kan företaget inte heller åtgärda felet inom skälig tid och leveranstid är av väsentlig betydelse, har konsument rätt att häva köpet. Detta gäller även specialbeställningar. Observera att du endast betalar en fraktavgift per beställning. Har du bråttom med en order så kontakta vår kundtjänst så hjälper vi gärna till.

Leveransstatus
Du har alltid möjlighet att kontakta kundtjänst för att få status på din order. Vid skickad order har du även möjlighet att få kollinummer för egen sökning. Som inloggad kund kan du alltid se betal- och leveransstatus.

Retur av order - Ångerrätt
Enligt Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler har man som konsument rätt att ovillkorligt ångra sitt köp utan speciell anledning inom 14 dagar från det att man tagit emot varorna. Om du vill ångra ett köp använd gärna http://www.konsumentverket.se/globalassets/publikationer/kontrakt-och-mallar/angerblankett-2015-konsumentverket.pdf. Om varan eller varorna på något sätt blivit skadad, missfärgad, utsatt för smuts eller liknande så har vi rätt att göra en värdeminskning upp till 100 %. Konsumenten har rätt att återfå pengarna vid ångerrätt inom 14 dagar från den dag då företaget mottagit meddelandet. Konsumenten kan dock få vänta tills dess att varan har kommit åter eller till dess konsumenten har lämnat ett bevis på att varan återsänts, det som sker först. Kunden står själv för returfrakt och den risk som uppstår när man skickar gods. Observera att försändelser som är längre än 2,4 m går som långgods hos speditörerna och beroende på varifrån landet godset skickas så kan en returfrakt vara allt ifrån 300 - 3450 kr exkl. moms. Gods under 2,4 m kostar vanligtvis runt 200 - 500 kr exkl. moms beroende på storlek. Produkter som tillverkas utefter egna mått erbjuds ingen ångerrätt för och tydliggörs vid sådan beställning.

Reklamation | Garanti
Är varan skadad eller trasig vid leverans gör du en reklamation inom skälig tid dock senast inom två månader. Konsument har 3 års reklamationsrätt. Kunden skall då kontakta oss på 0586-53 000 eller info@stallning.se och invänta en reklamationssedel. Kunden står själv för frakten men full återbetalning ges vid godkänd reklamation. Kunden har möjligheten att få likadan eller en liknande vara tillbaka utan extra kostnad eller helt häva sitt köp av den eller de produkter som genomgått godkända reklamationer. Eventuell betalning betalas då tillbaka inom loppet av 14 dagar. Vi ersätter kund för eventuella fraktkostnader samt andra kostnader som uppkommit i samband med reklamationen, t.ex. bensinkostnader, parkeringskostnader, telefonkostnader och liknande. Detta gäller vid uppvisande av kvitto eller annan likvärdig betalningsbekräftelse.

Transportskada
Vid leverans är det viktigt att du som mottagare gör en övergripande inspektion av godset för att se om något blivit skadat under transport. Om så skulle ha skett är det viktigt att Ni upprättar en skadeanmälan till oss för att underlätta vår kommunikation med speditören. Är godset skadat så ska Ni ändå ta emot den fullständiga sändningen inklusive den skadade artikeln samtidigt som du påpekar skadorna till speditören som registrerar detta och skapar ett skadeärdende. Kontakta sedan Ställning Karlskoga AB så tar vi hand om ärendet.

Personuppgifter
Då du skickar en ansökan eller order till oss registreras dina personuppgifter i vårt system. I enlighet med Personuppgiftslagen, PUL måste du godkänna och ge ditt samtycke till att vi registrerar dina uppgifter vilket du gör i samband med att du skickar din ansökan/order. Du har rätt att få information och begära rättelse av felaktiga personuppgifter samt att få uppgifterna raderade. Vi kan komma att använda dina kontaktuppgifter i marknadsföringssyfte. Vi kommer aldrig att lämna ut dina personliga uppgifter till någon extern part.

Kontakt
Vi besvarar alla dina frågor via telefon 0586-53 000 70 eller e‐post info@stallning.se. Väljer du e-post så svarar vår kundtjänst inom 48 timmar. Detta gäller endast om du skickat din fråga till oss en mån-fre mellan 08:00-17:00. Telefontider kan variera men vår strävan är att alltid vara tillgängliga mellan 08:00-17:00.

Tvist
I största möjliga mån försöker vi alltid att lösa alla eventuella tvister direkt med kund, om ni har ett ärende så kontakta oss gärna på info@stallning.se. Går det inte att tillsammans hitta en lösning så finns det möjlighet att använda Europeiska Kommissionens online-plattform för tvistlösning (ODR) som finns på följande länk https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/index.cfm?event=main.home.show&lng=SV. Ni kan också vända Er direkt till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) http://www.arn.se eller arn@arn.se.

Force Majure
Ställning Karlskoga AB fritar sig från skyldigheten att fullfölja sin del av avtalet och från skyldighet att erlägga skadestånd om våra åtaganden inte alls eller endast till onormalt hög kostnad kan fullgöras på grund av orimligt hög fraktkostnad, krig, upplopp, blockad, eldsvåda, explosion, eller ingrepp av offentlig myndighet som vi heller inte kunnat förutse. Ställning Karlskoga AB är inte ansvarig för skada som beror av lagbud, myndighets åtgärd, krigshändelse, strejk, blockad, bojkott, lockout eller annan liknande omständighet. Förbehållet i fråga om strejk, blockad, bojkott och lockout gäller även om vi är föremål för eller själv vidtar sådan konfliktåtgärd. Vi meddelar alltid våra kunder vid eventuell försening på grund av något oförutsett som skett utanför vår kontroll.